fredag den 11. juni 2010

SRF10 - Torsdag

Torsdagen stod, desværre, i regnens tegn. Fra kl. 14 til 18 regnede det - ikke voldsomt meget, men fire timer føles som laaang tid når man står på en græsmark i Sverige og hører musik...

Jeg lagde hårdt fra land med at købe musik. Det blev i alt til 5 CD'ere, heriblandt et par sjældenheder til rimelige penge.

På Nemis-scenen spillede Mama Kin kl. 13. Som for en uge siden på The Rock, var der god gang i den og publikum har godt tilfredse.


Herefter stod den på 80'er nostalgi i form af Treat. De gamle drenge har med deres nye skive, Coup de Grace, fået et gevaldigt comeback og de leverede en fremragende koncert. Fed energi, et medlevende publikum og et god sætliste gjorde dette til den hidtil bedste koncert på årets festival for mit vedkommende.


Herefter stod den på endnu mere 80'er musik (naturligvis) - denne gang i form af Y&T. Dave Meniketti og co. blev desværre ofre for den silende regn, men de leverede alligevel en ganske god koncert. Desværre var der ikke blevet plads til 'Lipstick & Leather' på sætlisten, hvilket var lidt skuffende.


Så skulle jeg skynde mig over til Festival scenen, hvor danske Pretty Maids afløste sygdomsramte Ratt. Da jeg kom derover, ca. 5-10 minutter før koncerten skulle starte, var der ikke mange mennesker, så jeg fik plads helt oppe foran den MEGET store scene. Lidt efter lidt kom der dog flere mennesker - heldigvis for dem, for Pretty Maids erobrede simpelthen Sweden Rock! Det er uden tvivl den bedste PM-koncert jeg nogensinde har været vidne til. De spillede en vis del ud af bukserne og publikum overgav sig totalt til dem. Da de sidste toner til 'Red, Hot & Heavy' tonede ud i luften, gik jeg derfra og tænkte "et dansk band, der på den måde dominerede Sweden Rock... Respekt!". En sublim koncert.


Senere på aftenen gik den norske vokal-supremo, Jorn Lande, på scenen. Hvorfor han ynder at krydre sine sætlister med guitar-, bas- og trommesoli ved jeg ganske enkelt ikke. Det er jo hans sange og - ikke mindst - hans fremragende vokal vi kommer for at høre. Jeg holder meget af hans musik, men live tæller ovenstående ting altså gevaldigt ned, hvorfor jeg forlod koncerten en halv time før, for at nå bussen hjem.


Se flere billeder her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar