torsdag den 22. november 2012

Projekt: Quick Paint, del 1

Min første pakke fra The Army Painter (TAP) ankom onsdag indeholdende: 3 primer sprays (Matt White, Greenskin & Barbarian Flesh), 1 Anti-Shine spray, 2 Quickshades (Soft & Strong) og 4 Warpaints (Matt White, Greenskin, Barbarian Flesh & Matt Black). Forleden købte jeg 1 Crystal Blue primer spray og 3 Warpaints (Crystal Blue, Fur Brown & Daemonic Yellow) i Faraos Cigarer.

Warpaint og Quickshades fra The Army Painter.

Det fede ved malinger fra TAP er, at deres Warpaints (alm. akryl maling) matcher deres primer sprays 100% - så hvis du laver en fejl, er det nemt at rette den. Og endnu mere vigtigt - deres 3 Quickshades gør det nemt at lave flotte shadings, hurtigt. Det er i hvert fald hvad de, og andre, påstår. Dette projekt vil vise om de har ret eller ej.

Jeg er ikke vant til at spraymale mine figurer, så jeg valgte at øve mig på Orc holdet fra BB 3rd edition boksen. Da jeg allerede har malet 1 af Throwerne, består dette projekt af 2 metal figurer og 11 plastik figurer.

Til at starte med fandt jeg et bræt som jeg sprayede med Greenskin spray. Inden det var tørt, stillede jeg figurerne i malingen; Det holder fint fast på dem, så de ikke ryger af når man sprayer, men det er stadig nemt at fjerne figurerne når de er tørre. Her begik dog jeg min første fejl: Man skal nemlig huske at tage handsker på, når man arbejder med spraymaling. Resultat: Mine fingre ligner noget, der kunne sidde på en Orc... Ikke så fedt. Derudover skal man naturligvis gøre den slags udenfor - eller i det mindste i et velventileret rum. Jeg gjorde det udenfor, og alligevel kan jeg mærke en effekt fra malingen - en lille smule ør og lidt kras i halsen, lidt som hvis man drikker stærk øl uden nok mad i maven. Det er dælme ikke noget at spøge med, så der skal vist ikke sprayes alt for mange figurer på samme tid.

Umiddelbart ser det ud til, at maling på metalfigurer er længere tid om at tørre - eller også havde jeg bare brugt lidt for meget maling på de to Orker ift deres plastik-kammerater. Jeg fik i hvert fald lidt maling på fingrene da jeg rørte ved disse 2 figurer, så de får lidt ekstra tørretid.
Efter 45 minutter er de to figurer stadig ikke tørre, og jeg kan se, at deres tidligere ejer (de er købt brugt) ikke har fjernet al det overskydende metal fra dem - og det har deres nuværende ejer så heller ikke gjort - så de udgår af dette projekt, der nu fremover består af 11 plastik figurer.

Det grundmalede Orc hold.

Næste opgave er så at male resten af figuren i helt flade, rene farver. Ingen highlights eller shades. Bare grundfarver. Men mere om det i del 2...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar